Funkcje - Wprowadzenie

2016-04-02 23:53
Jacek Labudda
												

1. Co to jest funkcja, do czego jest potrzebna?

Funkcja - to taka część programu, która pozwoli nam widocznie ograniczyć ilość kodu. I taką funkcję możemy wywołać w odpowiednim momencie działania danego programu. Np. podczas tworzenia gier, funkcje są niezbędną ich częścią. W przypadku tworzenia postaci - nie można jej całej umieszczać w jednej funkcji. Przydało by się podzielić na mniejsze części, np.: dodaj_postac, narysuj_postac, interakcje_postaci, itp.

1.1. Skład funkcji

Każda taka funkcja składa się z trzech części: -zwracany typ danych -nazwa funkcji -argument typ_danych(np. void, int, bool, etc.) nazwa_funkcji(argumenty); Co to jest ten "zwracany typ danych"? O tym później ;D Żeby nie wprowadzać zamieszania, będziemy teraz pracować tylko na funkcjach typu void, które nic nie zwracają.

1.2. Ale to już było

Gdy pisaliśmy pierwsze programy to wspominałem o funkcji, a dokładniej o głównej funkcji programu o nazwie "main" (ang. główny).
int main()
Wspomniany typ danych to int (liczba całkowita), nazwa funkcji(main) i brak argumentów.

2. Deklaracja a definicja

Osobne definiowanie i deklarowanie umożliwia nam adres danej funkcji. Każda utworzona funkcja ma swój unikalny adres w pamięci. I właśnie dzięki temu program identyfikuje definicje naszej wcześniej zadeklarowanej funkcji.

2.1. Deklaracja

Podczas deklarowania informujemy program o tym, że takowa funkcja istnieje, chodź jeszcze nie wie za co jest odpowiedzialna. Wszystkie funkcje musimy deklarować przed jej wywołaniem. Deklaracja wygląda następująco:
void funkcja();

2.2. Definicja

Zaś definiować możemy w dowolnym miejscu. Aby zdefiniować naszą funkcje, musimy w odpowiedni sposób odwołać się do niej i po tym umieszczamy nawiasy klamrowe. Kod w nich zawarty jest definicją funkcji.

2.3. Przykład

Teraz stwórzmy własną funkcję wyświetlającą zwykły tekst.
//deklarujemy jak wczesniej bez argumentów void pokaz_napis(); //i definiujemy przepisujac typ danych, nazwe, argumenty void pokaz_napis() { //tytaj znajduje się definicja //naszej funkcji w której //umieszczamy tekst cout << "Napis" << endl; }
W taki oto sposób zadeklarowaliśmy i zdefiniowaliśmy własną funkcję w prostym przykładzie.

3. Wywołanie

Pozostaje nam teraz nic innego jak wykonać naszą funkcję; by to uczynić, w pętli głównej programu podajemy nazwę funkcji oraz definiujemy jej argumenty - w tym przypadku nazwa funkcji "pokaz_napis", oraz argument pozostaje pusty, ponieważ nasza funkcja nie posiada żadnych argumentów.

4. Jak to dotychczas wygląda

Nasz kod wygląda następująco:
#include <iostream> using namespace std; // deklaracja naszej funkcji void pokaz_napis(); int main(){ // wywolanie funkcji "pokaz_napis" wewnatrz funkcji "main" pokaz_napis(); return 0; } void pokaz_napis(){ // definicja naszej funkcji cout << "Napis" << endl; }
Funkcje nie polegają tylko na wyświetlaniu nam treści. Funkcje mogą wykonywać bardziej skomplikowane czynności, oraz ''uwaga'' zwracać daną wartość o czym w następnej lekcji.

Użytkownicy
Logowanie:
Zaloguj
Polub nas na facebooku
Wyszukiwanie na stronie