Liczby losowe

2016-05-24 00:18
Jacek Labudda
												Liczby losowe zapobiegają monotoniczności pracy programu.
Wykorzystuje się je w większości gier.
Losowanie kart w pasjansie, czy rzuty kostką w grze w kości.

Do losowania liczb używamy funkcji rand() z której możemy korzystać po załączeniu biblioteki algorithm.
W przypadku kompilatora MinGW funkcja losuje liczby całkowite z przedziału od 0 do 32767.
Maksymalna wartość jaką może wylosować funkcja rand() zdefiniowana jest w stałej 
#define RAND_MAX
Możemy ustalić własny przedział liczb stosując modulo(%).
int losuj_od=-10, losuj_do=10; cout << (rand()%(losuj_do-losuj_od+1))+losuj_od << endl;
Wynikiem powyższego przykładu będzie wylosowana liczba z przedziału od -10 do 10. Za każdym razem, gdy uruchomisz program, to zostanie wylosowana ta sama liczba. Przybywa z pomocą funkcja srand(unsigned int). Podając jako argument funkcji wynik funkcji time(time_t*), za każdym razem pula losowania będzie inna, ponieważ punkt startowy mechanizmu losowego jest zależny od czasu.
#include <iostream> #include <algorithm> #include <ctime> using namespace std; int main(){ srand(time(NULL)); cout << rand() << endl; return 0; }
Czas
Brak nowszych lekcji

Użytkownicy
Logowanie:
Zaloguj
Polub nas na facebooku
Wyszukiwanie na stronie