Krótkie wprowadzenie

2016-09-23 12:59
Jacek Labudda
												Coraz więcej ludzi marzy o stworzeniu swojej własnej gry, niestety na marzeniach poprzestając.  
Stworzenie gry daje o wiele większą satysfakcję niż granie.

Kurs ma na celu przybliżenie Tobie tematu tworzenia gier i pokazania tego, że samo tworzenie gry nie jest czymś kosmicznie trudnym.
Jest to długi proces.
W studiu produkującym pracuje zespół składający się z:
  • projektantów
  • programistów
  • grafików
  • dźwiękowców
  • testerów oprogramowania
Oraz inne zespoły niemające wpływu na samą produkcję gry. Jeśli myślisz o stworzeniu gry w pojedynkę, to nie marnuj ani chwili. Będziesz musiał zająć się wszystkimi funkcjami wymienionymi powyżej. Nie planuj jakiejś mega produkcji, pracując samemu, skup się na prostocie. Stwórz kilka prostych gier, które możesz opublikować, sprzedać lub w przyszłości mogą posłużyć jako portfolio, gdy będziesz chciał dołączyć do zespołu. Na rozmowie na pewno padnie pytanie, czy masz czym się pochwalić.

Bez czego się nie obejdzie?

  1. Do projektowania gry, zapisywania planów oraz rysowania schematów uzbrój się w różnego rodzaju edytory. Wystarczy do tego zwykły zeszyt (teoretycznie), choć z wprowadzaniem zmian mógłby być problem. Z czasem wszystko będzie pomazane i musiałbyś przenosić cały projekt na czysto. Zatem preferowanym rozwiązaniem jest korzystanie z programów, które ułatwią nam sporządzanie owego projektu i zapisu do pliku .txt, .doc, .rtf lub .pdf. Rozszerzenie .pdf jest najlepszy do upubliczniania naszego projektu, ponieważ zapobiegnie jakimkolwiek przesunięciom grafiki. Lista programów:
    • Microsoft Word
    • Libreoffice Writer
    • DocArena
  2. Język programowania jest niezbędnym elementem, bez niego tworzenie gier nie miałoby sensu. Jaki język wybrać? W zależności od tego, jakiego typu gry chcesz tworzyć. Do gier przeglądarkowych możesz użyć języka JavaScript z biblioteką jQuery, która ułatwia tworzenie prostych animacji takich jak obrót, przesunięcie czy skalowanie elementu. Język PHP i MySQL pozwolą na zapisywanie i pobieranie z bazy danych informacji. Możesz również tworzyć gry we FLASH'u przy pomocy takich narzędzi jak Adobe Animate CC, jednak jest on dość drogi. Tańszą alternatywą jest program SWiSH Max. Do gier desktopowych (nie jest to fachowe, ale pozwolę sobie na to) najlepszym pod względem wydajności kodu wynikowego jest C++, który jest często stosowany przez producentów gier właśnie z tego względu, lub jego młodszy braciszek C#. Do wyboru mamy wiele języków: JAVA, Delphi, Pascal... Możemy również tworzyć gry z pomocą silników takich jak
    • Unity (języki - UnityScript, C#, Boo)
    • Unreal Engine (język - C++)
    Wybór należy do Ciebie. Ktoś może zapytać, czy jest możliwe stworzenie gry bez programowania. Odpowiedź brzmi TAK, ale nie gry komputerowej! Komputer jest tylko głupią maszyną i nie ma możliwości, żeby sam się domyślił, w jaki sposób ma działać nasza gra. Bynajmniej dzisiejsza technologia nie jest jeszcze do tego poziomu rozwinięta.
  3. Grafikę, zależnie od tego, czy mamy zamiar tworzyć gry 2D, czy 3D, musimy posiadać różne programy graficzne. Do gier 2D wystarczy paint oraz gimp, zaś do gier 3D oprócz paint'a i gimp'a, będziemy potrzebowali program do modelowania obiektów trójwymiarowych. Najczęściej używanym programem w większych studiach jest 3ds Max, którego licencja na rok wynosi ok. 1 600,00 euro. Zatem polecam pobranie programu, który ma podobne funkcje jak 3ds Max oraz jest całkowicie za darmo. [Blender] - niedługo na stronie znajdzie się kurs obsługi tego programu.
    • Grafika 2D
      • rastrowa
        • Paint - brak przezroczystości, mało funkcji
        • Gimp - możliwość dodania kanału alfa, bardzo dużo możliwości
      • wektorowa
        • Inkscape- darmowy
        • CorelDRAW - płatny
    • Grafika 3D
      • Blender - darmowy
      • 3ds Max - płatny
  4. Jeśli chodzi o dźwięki, to w sieci jest wiele darmowych dźwięków, które można wykorzystać do własnego użytku. Może się zdarzyć, że dźwięki, które będziemy chcieli pobrać, posiadać będą prawa autorskie. Przed użyciem danej ścieżki dźwiękowej upewnij się, czy jej autor nie ma nic przeciwko. Zaopatrz się w programy służące do obróbki dźwięku (np. Free Audio Converter oraz Free Audio Editor) oraz programy do tworzenia własnych, np. FLstudio czy Magix Music Maker.
  5. Bez chęci do pracy nie ma sensu zaczynać, więc odpowiedz sobie na pytanie. Czy posiadasz chęci do tego, aby stworzyć grę i czy zapał ten nie zniknie z czasem?
Jeśli odpowiedź na pytanie brzmi tak, to możesz rozpocząć czytanie kursu pełną parą! Polskie przysłowie mówi: Gdzie się z chęcią zejdzie praca, tam się hojnie trud opłaca.

Powodzenia!

Brak starszych lekcji
Pomysł

Użytkownicy
Logowanie:
Zaloguj
Polub nas na facebooku
Wyszukiwanie na stronie