Pomysł

2016-08-23 16:27
Jacek Labudda
												Wybicie się na rynku gier komputerowych nie jest proste.
Codziennie wydawane są nowe tytuły.
Jeśli chcemy być zauważalni, to musimy czymś zabłysnąć (czymś się wykazać).
Najlepszym sposobem na to jest innowacyjność.
Coś, po czym twój produkt będzie rozpoznawalny, a przyszłe gry będą hejtowane za podrabianie właśnie czegoś, co ty sam lub twój zespół zrobiliście.
Nie ma sensu tworzenia gry, która już istnieje.
W sieci znajdziemy setki wersji Minecraft'a i co z tego?
Pomyśl sam, wolałbyś grać w oryginalną wersję gry czy jej podróbkę?
Oczywiste, że oryginalność się ceni.

Skąd czerpać pomysły na grę?

Jeśli ślęczysz nad pustą kartką papieru i nie ma żadnej iskierki, która rozpędziłaby twoją fabrykę pomysłów, to jej poszukaj! :D
  • Najczęstszym źródłem, z którego wypływają pomysły, są filmy. Często oglądasz coś w telewizji lub kinie? Czemu by tego nie wykorzystać? Posłuż się tym źródłem, oczywiście w pewnym stopniu, bo kopiowanie filmu i robienie na jego podstawie gry bez pisemnego pozwolenia twórcy jest zabronione.
  • Jeśli nie lubisz oglądać telewizji bądź nie masz pieniędzy na bilety do kina, a czytanie sprawia ci przyjemność, to książki mogą być twoim podstawowym źródłem pomysłów.
  • Sny - może to się wydawać dziwne, ale śnimy czasami o rzeczach niewyobrażalnych dla trzeźwego człowieka. Najtrudniejsze w tym jest zapamiętanie snu. Parę minut po przebudzeniu pamiętamy jeszcze nasze fantazje, więc to jest najlepszy moment, żeby je zanotować :D.
  • Pomysły można czerpać dosłownie ze wszystkiego, np. z tego, co nas fascynuje lub z tego, co nas irytuje. Powiedzmy, że bardzo lubię odkurzać mieszkanie (co jest oczywiście mistyfikacją) i pomysłem na grę może być symulator odkurzacza (istnieje wiele dziwniejszych symulatorów; jak np. symulator kozy czy kamienia).
Najgorszym błędem w poszukiwaniu pomysłów jest sięganie po pomysły z innych gier. Jedyna rzecz, którą możesz podpatrzyć to wykonanie pewnych elementów w grze pod względem optymalizacji, o której wspomnę w następnej lekcji.

Jak planować?

Po pierwsze nie planuj czegoś, czego nie jesteś w stanie wykonać. Trzeba mierzyć siły na zamiary, nie zamiary podług sił.
Po drugie nie miej sztywnego planu. Nie zaplanujesz wszystkiego naraz w kolejności od A do Z. Najpierw pozbieraj pomysły do kupy, a dopiero potem poukładaj je w logiczną całość. Jeśli planujesz fabułę, to najlepszym rozwiązaniem jest utworzenie dokumentu tekstowego, który możesz w każdej chwili edytować, bez kreślenia. Planując poszczególne elementy gry takie jak postacie, ich charakterystyka, ubiory do tego wstępne szkice umieść na osobnych karteczkach, możesz również zapisywać wszystko w dokumencie tekstowym i dołączać skany szkiców. Pamiętaj, że to jest dla Ciebie. Nie ma to wpływu na efekt końcowy gry, zorganizuje to tylko twoją pracę. Możesz równie dobrze nie zapisywać niczego i pamiętać każdy swój pomysł; tyle że połowa zaplanowanych elementów gry pójdzie w niepamięć. Nazwa gry - w tej sprawie niezbyt mogę pomóc. Wszystko zależy od tego, na czym dana gra będzie polegała oraz od twojej inwencji twórczej. Nie musi być to bezpośrednie powiązanie takie jak Dead Island, wszyscy od razu wiedzą, że fabuła gry toczy się na niebezpiecznej wyspie. Świetnie. A może nadać jej bardziej tajemniczą nazwę? Np. przy nazwie Don't Look Back nikt nie wie, o co chodzi. Jest to wręcz intrygujący tytuł, ponieważ każdy zastanawia się, na czym ta gra polega i wzrasta jej zainteresowanie. Nazwa powinna też być łatwa do zapamiętania lub mieć prosty skrót tak jak Grand Theft Auto - GTA, czy League of Legends - LOL. Najważniejsze kwestie:
  1. innowacyjność
  2. myśl jak potencjalny gracz
  3. rób notatki

Projekt

Projekt jest fundamentem każdego małego, jak i dużego przedsięwzięcia. Zaczynając grę bez żadnego podkładu, prawdopodobnie skończysz z symulatorem chodzenia Jest to coś, czego się trzymamy, a zmiany dokonywane w nim polegają na dodawaniu nowych pomysłów lub usuwaniu, tylko w przypadku, gdy nie zmieni to całej koncepcji. przyklad_projektu_gry Jak widzisz na tym "profesjonalnie" przygotowanym przeze mnie (w paint'cie) projekcie - mamy punkt centralny (będący naszą grą), który ma wiele rozgałęzień, oraz każda z gałązek ma swoje rozgałęzienia. To przykład projektu, więc nie rozbudowywałem go za bardzo. W schemacie należy uwzględnić to, jak my widzimy tę grę jako produkt końcowy. Podczas planowania należy pamiętać o logicznym zgraniu wszystkich elementów gry. Musi jasno przedstawiać, z jakich elementów będzie składała się gra. Menu jakie przyciski, kolor, wielkość, ułożenie. Jaki typ gry, czy budowa świata. Może chcesz stworzyć grę RPG z otwartym światem, a może strzelankę z ograniczonym światem przez ściany lub inne elementy. Takie elementy należy zaplanować przed rozpoczęciem realizacji projektu. Wymyślanie w trakcie tworzenia, może prowadzić do porzucenia projektu. Poświęć na to więcej czasu, a na pewno nie będzie to czas stracony.

Użytkownicy
Logowanie:
Zaloguj
Polub nas na facebooku
Wyszukiwanie na stronie